Tuesday, May 14, 2013

هل اخطأ الرسول (ص) فى معاملة عبدالله ابن ان مكتوم الاعمى؟

بسم الله الرحمن الرحيم "عَبَسَ وَتَوَلَّى * أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى * وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى * أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى * أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى * فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى * وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى * وَأَمَّا مَنْ جَاءَكَ يَسْعَى * وَهُوَ يَخْشَى * فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى"

سورة عبس من السور اللى بتعلمنا حاجات كتير .. اهمها متبصش للناس على انهم قيليلن لمجرد ان عندهم عاهه .. انت متعرفش اللى جواهم .. متحكمش على الناس بغير عِلم ...

فى السورة دى الله بيعاتب- او دة اللى اعتبره المفسرين- الرسول .. لية؟

الرسول كان احرص الناس على دعوة جميع الناس .. جيه وقت كان الرسول ركز على عظماء قريش .. و قعد يدعوهم كتير .. و يكلمهم عن الاسلام و سماحته ..

فى مرة من المرات جاله رجل اعمى اسمه "عبدالله ابن ام مكتوم" الراجل دة قال للرسول- صلّ  الله عليه و سلم- "علمنى مما علمك الله" .. و الرسول سابه و مشى يدعى عظماء قريش ..

الله عاتبه .. لية معلمتهوش؟ علشان اعمى يعنى؟ .. تعرف منين انه مش هينفع الدعوة؟ تعرف منين انه مش اطهر و ازكى من كل سادة قريش؟ مش يمكن لما تعلمه يعلم غيره؟ جالك يسعى و انت اعرضت عنه ...

فى الايات دى ربنا بيعلمنا حاجتين مهمين .. متحكمش على الناس من مظهرها و مترفصش طلب من واحد جايلك يطلب علم .. لأنك متعرفش ممكن العلم معاه يتقل لناس تانيه لانه حريص على العلم.

القرآن مش كتاب اوامر و نواهى و بس .. القرآن كتاب نزل علشان يعلم الناس ازاى يتعاملوا مع بعض .. الدين اصله المعاملة .. عمر الناس ما هتبص لدينك بنظرة كويسه غير لو كانت معاملتك طيبه مع الناس ..   خلى معاملتك طيبة مع الناس :)

No comments:

Post a Comment

أركن إلى المجاز الأقرب والأوضح، لضعف ما امتلك من حصيلة معرفية ولغوية وزخم شعوري تجاه العالم، فالوحدة هي الصحراء الواسعة، والظمأ الأرض ا...