Thursday, December 20, 2012

الكلمة السحرية لجعل الخطأ يبدوا صحيحاً "يعنى هى جت عليا انا؟"

"يعنى هى جت عليا انا؟" كلمة سحرية بتبرر لكل اللى بيعمل حاجة غلط انه صح طالما غيره بيعملها و مابيحصلوش حاجة!

يعنى مثلاً; تلاقى شلّة واقفين بيشربوا سجاير او قاعدين على كافية بيشيشوا *عادى* يجى صاحبنا يقعد معاهم "اية الاخبار عملين اية يا رجالة؟" يرد صاحبة "اية يا نجم؟ لسة صدرك بيوجعك من الشيشة ياد خد شدلك نفسين استرجل!" *و مش فاهم اية علاقة الرجولة بالشيشة!!

يجى صاحبنا بقى يكلم نفسة "طب و فيها اية يعنى لما اشدلى نفسين ما الناس كلها اهى حواليا بتشرب و مابيجرلهاش حاجة .. يعنى هى جت عليا انا يعنى" و يشد صاحبنا و بعد النفسين يفرح انة كدة بقى راجل قدام صحابه لكن نسى صاحبنا انة بقى عيل قدام نفسة و الانفاس اللى بيشدها دى ملهاش اى تلاتين لازمة غير متعتة هو الشخصية و احساسة بالرجولة المزيفة.

يوم العيد و بعد الصلاة صاحبنا كالعادة راحت علية نومة و مانزلش يصلى .. كلمة صاحبة "الو .. اية يا سديقى ما تيجى معانا احنا نازلين وسط البلاد نظبطلنا كام مزّة استرجل فى مرة و تعالى معانا" اكيد ردة هايكون انة ينزل معاهم.

صاحبنا راح لقاهم كل بنت تعدى من جنبهم يعاكسوها و يمشوا وراها و يتحرشوا بيها سواء بالالفاظ او باللمس .. و كالعادة عمل زيهم علشان مايقولوش علية "غلبان و على قده" و الكلمة السحرية فى دماغة "يعنى هى جت عليا انا؟" صاحبنا حس بالفرحة و حس انة عمل بطولة .. لكن اللى ميعرفوش انه خان رجولتة اللى بيها لازم يحافظ على اللى حواليه سواء بنات او رجالة يحمى البنات من اصحابة و يحمى صحابه من انفسُهم الضعيفة ..

امثلة زية كدة بقى كتير اللى يخرج من مكان بهمجية و يزق اللى جانبة و يقع و يقولك "يا بية يعنى هى جت عليا انا؟"

اللى يحرق زبالة فى الشوارع و يضر بيها الناس و يقولك "ما كل الناس بتعمل كدة يعنى هى جت عليا انا؟"

اللى يكسر اشارة و يرمى زبالة فى الشارع و غيره و غيره امثلة كتير بس بصراحة مش عاوز اوجع دماغنى انى افكر فيها .. كفاية كدة انا زهقت. 

No comments:

Post a Comment

أركن إلى المجاز الأقرب والأوضح، لضعف ما امتلك من حصيلة معرفية ولغوية وزخم شعوري تجاه العالم، فالوحدة هي الصحراء الواسعة، والظمأ الأرض ا...